L'aereo l'ha abbattuto Kiev. Fino a prova contraria, Obama | Megachip
Top

L'aereo l'ha abbattuto Kiev. Fino a prova contraria, Obama

'I russi hanno portato una marea di prove. Meriterebbero visibilità e risposte. Per ora l''Occidente e i suoi media negano l''una e le altre. Ma c''è da saltare sulla sedia...'

L'aereo l'ha abbattuto Kiev. Fino a prova contraria, Obama
Preroll

Redazione Modifica articolo

23 Luglio 2014 - 21.33


ATF

di Massimo Zucchetti.

Mi pare che la grande e dovuta
attenzione dei mass media italiani alla tragedia dell’abbattimento
dell’aereo civile Malaysia Airlines Boeing-777 dello scorso 17
luglio, con quasi 300 morti civili innocenti, abbia seguito la
consueta “costante di decadimento” tipica della nostra
informazione mainstream.

Cosa intendo? Facile. Se facciamo, per
comodità, 100 la quantità di notizie il giorno
dopo un evento internazionale anche clamoroso, essa diventa 10
il giorno successivo, 1 il giorno dopo ancora, e poi
si avvicina allo zero: questo, indipendentemente dal fatto che su
quell’evento ci siano nuovi clamorosi sviluppi. E allora,
o sai l’inglese, il francese, lo spagnolo, e cerchi di
seguire sulla stampa internazionale, oppure vai sui blog.

Ovviamente, la regola non si applica se
l’evento diventa oggetto di una trasmissione con plastico di Bruno
Vespa od assimilati. In questo caso, l’attenzione resta battente
anche a babbo morto.

Bene. Due giorni fa la Russia ha
presentato ufficialmente — in una pubblica e, come si dice,
“partecipatissima”, conferenza stampa una sfilza di risultati di
osservazioni radar e immagini satellitari che mi hanno
letteralmente fatto saltare sulla sedia.

Il testo inglese è riportato in
fondo a questo articolo. Ma vediamone la sostanza nella nostra
amata lingua madre.

In sostanza, ci sono due fatti nuovi:

1) L’esercito ucraino aveva
tre o quattro battaglioni di difesa aerea dotati di sistemi di
Buk-M1 SAM schierati in prossimità di Donetsk il giorno
dell’incidente. Questi missili erano in grado di colpire l’aereo
civile. Altri missili terra-aria non ne avevano la possibilità, data
l’altezza e la posizione dell’aereo. Le ricostruzioni
americane
basate sul trasferimento di missili terra-aria russi in
territorio ucraino sono frutto di un video-bufala.

2)
C’era un caccia dell’esercito ucraino a 3 km dal Boeing nel
momento dell’abbattimento nel video della torre di controllo.
Questo caccia — modello 
Su–25
— lo si vede muoversi verso l’alto verso il Boeing-777. La
distanza tra i velivoli era di 3–5 km. Il Su–25 è armato
con missili aria–aria R–60, in grado di agganciare un bersaglio
a una distanza di 12 km, e distruggerlo definitivamente ad una
distanza di 5 km. I russi chiedono: qual era la missione
del velivolo da combattimento, che si trovava su rotte civili?

Capperi.

La conferenza stampa è stata tenuta da due funzionari di alto
livello dell’esercito russo, il Capo di Stato Maggiore Andrey
Kartopolov
e il Comandante dell’aeronautica Igor Makushev.
Hanno di fatto smontato le affermazioni di Kiev dimostrando che la
responsabilità di quanto accaduto non sarebbe da attribuire alle
milizie filorusse dell’Ucraina orientale bensì a una precisa
azione militare dell’esercito ucraino
.

Accidenti. Occorre verificare,
che dite?

———————————

Andando più nel dettaglio, i russi
hanno posto dieci domande agli ucraini ed ai loro alleati occidentali
e statunitensi. Domande che attendono risposta, pubblicate
da Russia
Today
:

1. Perché il volo MH17 ha
lasciato il corridoio internazionale nel momento in cui sorvolava la
città di Donetsk virando verso nord?

2. Questo cambio di percorso
è stato dovuto a un errore della cabina di comando
dell’aereo, oppure il pilota è stato tratto in errore perché
ha seguito le indicazioni del controllori del traffico aereo di
Dnepropetrovsk?

3. Perché
l’esercito ucraino ha schierato un imponente sistema di difesa
anti-aerea in quest’area dell’Ucraina dell’est se le milizie
separatiste non hanno velivoli a loro disposizione? 

 

4. Perché Kiev ha implementato
il sistema missilistico Buk proprio nella zona controllata dalle
milizie separatiste in cui è avvenuta la tragedia?

Ci sono foto satellitari delle unità
di difesa aerea dell’Ucraina nella parte sud orientale del Paese.
Le prime tre foto sono state scattate il 14 luglio. La prima mostra
sistemi di lancio Buk situtati 8 km a nord ovest di Lugansk
(un TELAR e due Tels). La seconda foto mostra radar situati 5 km
a nord di Donetsk. Si possono vedere due TARs insieme ad altre
attrezzature militari. La terza foto mostra sistemi di difesa aerea
a nord di Donetsk (un sistema di lancio TELAR e circa 60
militari oltre a veicoli, tendoni e altre apparecchiature).
Una foto della stessa area scattata il 17 luglio (il giorno
dell’abbattimento dell’aereo), mostra che i sistemi di
lancio non ci sono più.

5. Perché il giorno dello
schianto dell’aereo è stato registrato un aumento delle
attività dei radar dell’esercito ucraino 9S18 Kupol-M1, componenti
del sistema Buk, installati nell’area dell’abbattimento?

 6. Perché quel giorno un
aereo militare ucraino percorreva il corridoio internazionale
riservato agli aerei civili?

C’erano tre aerei civili in
quell’area in quel lasso di tempo: un volo Copenaghen-Singapore
(17:17), un volo Parigi-Taipei (17:24) e il volo Amsterdam-Kuala
Lumpur abbattuto. Ma appunto i sistemi di monitoraggio russi
hanno registrato anche la presenza di un caccia dell’aeronautica
ucraina, come detto sopra.

7. Perché un caccia militare
ucraino volava nello stesso momento e nella stessa area
attraversata da un aereo passeggeri?

8. Da dove proviene il lancio
del missile? Da dove proviene il video diffuso dai media occidentali
secondo cui il sistema Buk utilizzato sarebbe stato trasferito dal
territorio russo in territorio ucraino?

Il video in questione è frutto di
una montatura: è stato realizzato nella città di
Krasnoarmeisk, come dimostra il cartellone che si vede sullo sfondo
dove compare la pubblicità di una concessionaria di auto al civico
34 di Dnepropetrovsk Street. Krasnoarmeysk, come noto, è sotto
il controllo dei militari ucraini dal 11 maggio. Non quindi dei
separatisti.

9. Dimostrato che il video
è stato realizzato in una parte di territorio ucraino
controllato da Kiev, dove si troverebbe adesso il sistema Buk che ha
lanciato il missile? Quando è stata l’ultima volta che un
missile è stato lanciato da questo sistema?

10. Perché i funzionari
del governo americano non hanno ancora fornito le prove che
dimostrerebbero che l’aereo è stato abbattuto da un missile
lanciato dalle milizie separatiste filorusse?

I funzionari americani affermano di
avere foto satellitari che provano che l’aereo di linea della
Malesia è stato abbattuto da un missile lanciato dalle milizie
filorusse. Ma nessuno ha visto finora queste fotografie.

—————————-

Mi sa che a queste domande
occorrerebbe dare:

  1. Visibilità sui media
    occidentali
    (speranze scarse)

  2. Risposte (speranze
    altrettanto scarse).

—————————–

Ecco il testo completo in inglese della Conferenza Stampa, con le immagini
satellitari. Poi, sotto, il video della conferenza, che è in
russo, ma con traduzione sequenziale e sottotitoli in inglese.

The Main Operations Directorate – the
Deputy Chief of the General Staff of the Armed Forces of the Russian
Federation Lieutenant-General A.V.Kartapolov

Dear representatives of mass media!

Ladies and gentlemen!

After the Malaysia Airlines Boeing-777
accident on July 17, following the international airway Amsterdam —
Kuala Lumpur, we can find quantity of conflicted information. In this
case the Russian Federation Ministry of Defense considers necessary
to submit information having at the General Staff disposal. On the
scheme you can see the international airway. The Boeing-777 was
supposed to fly on this airway. Draw your attention to the fact that
the aircraft followed inside the specified air-corridor to Donetsk,
then it deviated from the route to north. Meanwhile the maximum
distance from the left border of the air-corridor was 14 kilometers.

Then we can see that the Boeing-777
turned back to the borders of the specified air-corridor.
Nevertheless Malaysian aircrew didn’t succeed the maneuver. At
17.20 we entered the event of the aircraft rate reduction, at 17.23
the aircraft’s point blinked off on the radar. Why did the aircraft
cross the border of the air-corridor? Was it the navigation mistake,
or the aircrew followed the Dnepropetrovsk ground control orders? We
will find the answers after “black boxes” and communication
decoding. According to our information on the day of the accident the
Ukrainian Armed Forces deployed 3 to 4 artillery battalions
of Buk-M1 missile system not far from Donetsk. The system allows
hitting the targets on the distance up to 35 kilometers and on the
altitude to 22 kilometers. Why did the Ukrainian Armed Forces deploy
these air defense units in the Donetsk region?As we know militants
don’t have aircrafts. On the scheme we can see that both projected
impact point and the airway are inside the air defense battle zone of
the Ukrainian Armed Forces’ Buk-M1 missile system. We have
satellite photos of the Ukrainian Air Defense systems deployed in the
South-East of the country.

The first 3 photos are dated July
14, 2014:

On the first photo you can see the Buk
missile systems deployed 8 kilometers north-west to Luhansk. On
the photo you can see clearly a self-propelled launch system and
2 loading vehicles.

On the second photo you can see radars
deployed 5 kilometers north to Donetsk. We can see 2 radars,
different equipment and facilities.

On the third photo we can see air
defense equipment deployed north to Donetsk. You can see clearly
self-propelled launch system with turned launch shoe and near 60
units of military and special-proposed equipment, mounted defilades
and facilities.

Here you can see a photo of the
same area on July 17. Draw your attention that the antiaircraft
system is absent on this photo.

On the fifth photo we can see Buk-M1
artillery battalion deployed 50 kilometers east to Donetsk and
8 kilometers south to Shakhtarsk. We can answer: why the
battalion was deployed near to the territory controlled by militants
just before the accident?

On the photo of same area dated July 18
we can see that the battery left the occupied position. Besides it,
on July 17 we detected increased activity of Ukrainian radars 9S18
Kupol-M1 of the Buk missile system.

On the photo you can see that 7 radars
worked on July 15, 8 radars on July 16, and 9 radars on
July 17. Since July 18 there are only 2–3 radars per twenty-four
hours. We shall find out the reasons for the events.

I want to expose air situation in
Donetsk area that day. On the picture you can see information of
objective control since 17.10 to 17.30 Moscow time.

At that time there were 3 civilian
aircrafts:

  • Flight from Copenhagen to
    Singapore at 17.17;

  • Flight from Paris to Taipei
    at 17.24

  • Flight from Amsterdam to Kuala
    Lumpur.

Besides it, Russian system of air
control detected the Ukrainian Air Force aircraft, purposed Su-25,
moving upwards toward to the Malaysian Boeing-777. The distance
between aircrafts was 3–5 kilometers.

Su-25 can gain an altitude of 10000
meters for a short time. It is armed with air-to-air missile
R-60 able to lock-on and destroy target at a distance of 12
kilometers, and destroy it definitely at a distance of
5 kilometers. What was the mission of the combat aircraft on the
airway of civilian aircrafts almost at the same time and same
altitude with the civilian craft? We want to have this question
answered.

The video of the Rostov Aerial Center
of the Joint Air Traffic Management System can corroborate the
information. The Chief of Staff of the Air Force Lieutenant-General
Igor Makushev will comment the video.

Commentary of the Chief of Staff of
the Air Force of the Russian Federation
Lieutenant-General
I.Y.Makushev

Dear Ladies and Gentlemen!

Today the Aircraft Air Traffic control
has acquired some objective control materials from the Rostov Aerial
Center of the Joint Air Traffic Management System. The video presents
the air control information on air situation in the region of Donetsk
in the period from 17.19 P.M. to 17.25 P.M. Moscow time on July 17,
2014. In the upper left corner there is a Boeing-772 mark,
following the route from Copenhagen to Singapore. Under this point
there is another aircraft, it is Boeing-777 mark, which is on his way
from Amsterdam to Kuala Lumpur. And on its right there is
a Boeing-778 mark making its way from Delhi to Birmingham. All
the three aircraft have been steadily monitored by the three radar
stations of the air traffic control of the Ministry of Defense of the
Russian Federation. Boeing-777 is moving towards the Russian
Federation state boundary and is to cross it in the point of «TONAK».
An air traffic control officer has been controlling the aircraft
flight and keeps on enquiring its flight variables to compare them
with the given ones. At 17.20 P.M. at the distance of 51 kilometers
from the Russian Federation state boundary and the azimuth of 300
degrees the aircraft started to lose its speed obstructively which is
quite distinctively to be seen on the table of the aircraft
characteristics. At 17.21 35 seconds P.M. with the aircraft speed of
200 km/h at the point of the Boeing crash there is a new mark of
the aircraft to be seen. The aircraft was steadily monitored by radar
stations of Ust-Donetsk and Butirinskoe during 4 minutes period.
Air control officer having enquired the characteristics of newly
appeared aircraft couldn’t possibly get them because it is in all
likelihood that the aircraft had no secondary deduction system
amounted on it, which is put typically for military aircraft. The
early detection of this aircraft appeared to be quite impossible
because the air situation control is usually performed by radars
working in a standby mode which detection possibilities at the
given distance are over 5000 m altitude.

The detection of the aircraft turned
out to be possible as the aircraft ascend it.

The further aircraft flight variables
changes on its route testified the fact that it is now flying in the
area of Boeing crash and is monitoring the situation. Earlier the
Ukrainian officials reported that on the day of the Boeing-777
accident there were no military aircraft available in the region. So,
as you can see, it is not appeared to be true. Thank you for your
attention.

Ladies and Gentlemen, we also have some
questions to our US partners.According to the statement of the US
representatives they have some pictures from the space supporting
that missile launching was made by the militants.But nobody has seen
these pictures.

According to our dates from 17:06 till
17:21 Moscow time on the July 17 over the South-Eastern territory of
Ukraine flew US space satellite. This is a special device of the
experimental space system designed to detect and track various
missiles launches. If the US party has photos made by the satellite,
please let us ask them to show the world’s community for further
investigation.

Is it coincidence or not? However the
time of the Malaysian Boeing-777 accident and the time of the
observation done by the satellite over the Ukrainian territory are
the same. To conclude it I would like to mention that all the
concrete information is based on the objective and reliable dates of
the different Russian equipment in contrast to the accusations of the
US against us made without any evidence.The good example of such fact
is that some mass media showed transportation of the Buk-M1 missile
system from Ukrainian to Russian territory.We can clearly see that
its frame-up. These pictures were made in the city of Krasnoarmeisk
that is confirmed by a banner situated close to the road. This
banner has an address of the car shop situated at the
Dnepropetrovskaya, 34. Since May 11 the Krasnoarmeysk city is under
control of the Ukrainian Armed Forces. That is why we have some
questions. What kind of launching system is it? Where is it
transported? Where is it now? Why is it unloaded completely? What was
the last time it launched missiles? To end my speech I would
like to emphasize that the Russian Federation did not deliver to the
militants any Buk-M1 missiles systems and other equipment. All the
dates prepared by the Ministry of Defense of the Russian Federation
will be transmitted today to the experts of the European countries
and Malaysia. I hope these dates will help to make the reliable
investigation of the tragedy that happened on the July 17 over
Donetsk. The Ministry of Defense will continue to inform you about
the newly revealed facts connected with the air disaster of Malaysian
Boeing-777.

Thank you for your attention.

*****************************

Guardate voi stessi il
video completo.

Native

Articoli correlati